segunda-feira, 26 de abril de 2010

Povo Iugur, o povo de Xinjiang


O Xinjiang ou Sinkiang (em chinês 新疆, pinying: Xīnjiāng; Wade-Giles: Hsin-chiang; em iugur شىنجاڭ, transl. Shinjang; nome completo: Xinjiang-Uigur ou Sinkiang-Uigur) é na actualidade umha regiom autónoma da República Popular da China . O Xinjiang limita-se ao sul com a regiom autónoma do Tibete e a sudeste com as províncias de Qinghai e de Gansu. Limita-se também com a Mongólia a leste, com a Rússia ao norte e com o Cazaquistám, o Quirguistám, o Tadjiquistám, o Afeganistám e as partes da Caxemira sob o controle do Paquistám e pola Índia a oeste. O Xinjiang inclui a maior parte de Aksai Chin, umha regiom reivindicada pola Índia como a parte do seu estado de Jammu e Caxemira.

Xinjiang significa literalmente "a fronteira nova", um nome dado durante a dinastia Quing da China manchu. O nome é considerado ofensivo por muitos defensores da independência, que preferem usar nomes históricos ou étnicos tais como Turquestám chinês, Turquestám Oriental ou Uiguristám. Devido à associaçom destes nomes com o movimento de independência do Turquestám Oriental, tais denominaçons som consideradas polo governo chinês e polos residentes locais como relacionadas com o terrorismo islamico pan-túrquico.













Em1912 a dinastía Qing deu passo à República de China. Yuan Dahua, o governador de Xinjiang, reconoceu a República em Março desse mesmo ano. Trás a insurgência contra o governador Yang Zengxin a começos dos anos trinta, umha rebeliom em Kashgar levou ao estabelecimento da Primeira República do Turquestám Oriental em 1933. Xinjiang caiu baixo o controlo do senhor da guerra Sheng Shicai, que gobernou a província durante a seguinte década. Umha Segunda República do Turquestám Oriental (tamém conhecida como a Revoluçom dos Três Distritos) existiu entre 1944 e 1949 com a ajuda da Uniom Soviética no que agora é a Prefectura Autónoma Kazaja no norte de Xinjiang.

A Segunda República do Turquestám Oriental chegou ao seu fim quando o Exército de Libertaçom Popular (ELP) entrou em Xinjiang em 1949. Segundo a interpretaçom habitual na República Popular China, esta Segunda República era a Revoluçom de Xinjiang, parte da Revoluçom Comunista; a República accedeu a isto e deu as bem-vindas ao ELP, processo que agora se conhece como a Libertaçom Pacífica de Xinjiang. No entanto, os defensores da independência vem a Segunda República como um esforço por estabelecer um estado independente e a entrada do ELP como umha invasom. A Región Autónoma estabeleceu-se em 11 de Outubro de 1955, reemplazando à província. A primeira prova nuclear da RPC tivo lugar o 16 de octubre de 1964 en Lop Nor.




Movimento para a Independência do Turquestám Oriental é um termo lato que se refere aos defensores da autonomia, soberania e independência de Uiguristám, onde vivem muitos uigures mussulmanos. A porganizaçom política mais importante é Organizaçom de Libertaçom do Turquestám.

Sem comentários:

Enviar um comentário